Fluitend naar je werk


Blog fluitend naar het werkThe hardest part of this yoga lesson is to come here, prevelt de juf bij binnenkomst.

Ze liegt.

Ik weet welke oefeningen er in deze Hot Yoga les nog volgen. De zwaarste moet nog komen.

Zodra ik voel dat de achterkant van mijn been het signaal geeft stop hou op, ik vind het niet meer leuk, smokkel ik mijn knie naar mijn kleffe voorhoofd.

Maar ik snap haar punt. Als je eenmaal met je matje de zaal instapt, draai je niet ineens om met een O nee, toch maar de kroeg in. Je gaat met frisse tegenzin aan de gang.

Wat maakt dat ik toch steeds ga? Ik betaal er zelfs voor. Op de werkvloer is het tenminste nog andersom.

Hoe krijg jij je medewerkers fluitend naar het werk?
Je hebt een reden om uit je bed te komen; een setje aan drijfveren. Drijfveren zijn de motor van je gedrag; de reden waarom je in beweging wil komen. Als de match tussen drijfveren (wat wil ik) en werk (wat krijg ik) zo optimaal mogelijk is, stap je graag op de fiets. Net als jouw medewerkers. Vraag of test dus wat hen drijft.

Andere belangrijke redenen om op je fiets te stappen zijn ‘last/angst’ en ‘verlangen/hoop’. Bijvoorbeeld: als ik iets opgehangen wil hebben, heeft vragen geen zin. Zodra ik met een boormachine door de kamer loop, krijgt mijn man daar last vast: ik heb eerder bewezen dat ik niet kan boren.

En ja hoor.

Beweging.

Hij staat op, pakt de boor uit mijn hand et voilà: er zit een gat in de muur.

Klinkt beetje gemakkelijk
Daar heb je een punt. Het vraagt namelijk wel om jouw onderzoekswerk. Want soms heb je een motivatie probleem in disguise. Neem ziekteverzuim. Je kent je pappenheimers.

Zo heb je Hendrik-Jan, de bevlogen en ambitieuze medewerker en je hebt Marjan, die gewoon netjes haar werk doet en alleen op verzoek een tikkie harder loopt. En we hebben Cora. Zij balanceert op de grens van minimale inspanning en lamheid. Ziekmelding van zo’n collega wekt achterdocht op. Is ze echt ziek of heeft zij geen zin? Is het ziekteverzuim of een motivatieprobleem? Dus: doe moeite om te achterhalen wat het werkelijke probleem is.

Ok. Mijn medewerker werkt maar fluit nog niet. Wat nu.
De Hongaarse flowprofessor Csikszentmihalyi* ontdekte dat mensen flow ervaren op momenten dat zij dingen doen waar ze goed in zijn én die uitdagend zijn. Ik denk dat er geen wijze heren nodig zijn, om te weten wat er nodig is:

Zelf beschikking, concreet perspectief, plezier in het werk, zichtbaar maken dat hun werk ertoe doet, successen vieren, verantwoordelijkheid geven, waardering en aandacht, invloed geven.

Hoe ziet er dat bij jou uit in gedrag?
Kun je het afvinken?
En ervaren jouw medewerkers dit ook zo?

Maar pas op.

Kees houdt van afwisseling, en Wilma van routine. Bert houdt van uitdaging en Milou houdt van veiligheid. Joost houdt van waardering op de bühne en Marjolijn liever achter de coulissen. Dus nogmaals: ken je medewerkers; ze zijn niet hetzelfde.

Ja zeg. Daar heb ik het allemaal te druk voor hoor
Dus je wil een bevlogen medewerker die optimaal presteert, maar het mag niet veel tijd en energie en geld kosten, want we hebben ontzettend veel werk liggen en weinig budget.

Ja doei.
Jij en ik weten best: je moet er wel wat voor doen.
Maar, het is je tijd en energie waard, dat beloof ik.
Wie weet is het veel simpeler en komen ze voor jou in beweging.

O ja..nog even ..ga je zelf nog fluitend naar je werk?

*Mihaly Csikszentmihalyi. Deze Hongaarse professor doet al meer dan 30 jaar onderzoek naar de werkbeleving en prestaties van sporters, artsen, managers, lopende band werkers, kunstenaars, huisvrouwen, programmeurs, etc. Hij is auteur van diverse boeken, zoals de bestseller: Flow, de psychologie van de optimale prestatie (1999).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel dit bericht:



Geplaatst op mei 3rd, door Nancy Kerstens in Artikelen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *