Mallen


Nancy_7_lowresZe stapt uit het pashok in een zuurstokroze jurk. De naad over haar billen staat op spanning. Ze kijkt over haar schouder in de spiegel. Ze ziet het ook.

‘Zeg Hans, als ik nu een correctiejurkje en een push up BH eronder aantrek, dan zie ik er toch schitterend uit? Of vind je van niet?’

 

Oei.
Riskant.

Ik zit op een stoel te wachten op mijn vriendin en adviseer Hans in gedachten. Nu je mond houden, kerel, alleen maar hummen.

Een beetje eraf, een beetje erbij, totdat hij past.
Typisch geval van mallen. Zo zonde.

Wat bedoel je met mallen?
Met mallen bedoel ik: je medewerkers kneden tot ze voldoen aan het ideaalbeeld. De mal noemen ze in organisaties een functie-omschrijving: een lijst met taken voor de medewerker, en een lijst met de competenties die hij daarvoor nodig heeft. Jij, als manager, maakt de mal af. Jij kleurt het beeld met hoe jij vindt dat jouw medewerker hoort te zijn. Zodat jij met jouw team kan presteren.

Dat klinkt best logisch, wat is daar mis mee?
Neem Mirjam. Mirjam is een harde werker. Iemand die graag vanachter de coulissen stabiele resultaten oplevert. Op Mirjam kun je bouwen. Ze werkt van 9 tot 5. Exact. Maar ze is er altijd. Loyaal en lief. Bij overwerk zorgt zíj voor de pizza.

Ze heeft gisteren van haar baas te horen gekregen dat ze zich meer moet profileren. Ze moet zichtbaarder zijn, net als haar collega Sylvia. Ook heeft haar manager opgemerkt dat ze niet graag overwerkt. Een punt van aandacht wat hem betreft.

Ze voldoet niet.

Ze past niet in zijn malletje.

Hupsakee, naar een training.

We coachen iets eraf en we trainen iets erbij.

Mirjam moet nu energie gaan steken in bijtrekken wat niet bij haar past, wat ze ook niet goed kan en wat ze niet wil. Wég energie en motivatie. Vervolgens moet de manager naar een cursus hoe motiveer ik mijn medewerkers.

Ja maar, jij begeleidt notabene zelf mensen in hun ontwikkeling, wat zeg je nou toch?
Ik ben niet tegen ontwikkeling. Ik ben voor het benutten van verschillen. Elkaar aanvullen. Dat maakt het team sterker. Waarmee ik ook zeg dat je medewerkers kan stimuleren, inspireren en maximaal kan faciliteren in hun ontwikkeling. Graag zelfs.

I’m not perfect, I’m a limited edition

Hoe zou het vormen van een werkbaar team er volgens jou dán uit moeten zien?
Mijn zoon voetbalt. Hij is acht. Zijn coach heeft hem op rechtsmidden gezet. Daar komt hij goed tot zijn recht. Onze wannabe-Messi is klein, behendig, balvast en hij kan meters maken. En dat doet hij. Hij traint zich broodmager.

Maar zet hem niet in de verdediging. Dan gaat hij zich vervelen, hij gaat grassprietjes tellen of hij knoopt tijdens de wedstrijd een intensief gesprek aan met de keeper over Angry Birds. En dan bereikt de coach niet wat hij wil: winnen. En ja. Natuurlijk moet hij goed kunnen voetballen om überhaupt in de F1 te mogen spelen.

Ja maar jij hebt het over voetbal, niet over werk. Op je werk is het heel anders.
Dat valt wel mee. Ook daar heb je de gelegenheid om gaten op te vullen en kwaliteiten te benutten. De eerste stap is je focus verschuiven. Waar is jouw medewerker goed in en hoe kan jij dat zo maximaal mogelijk benutten? Wat heeft hij nodig om er nog beter in te worden, en wil hij dat ook? Wie kan hem het beste aanvullen?

We verzanden snel in signaleren wat er niet goed gaat. Dat kan beter.
Werken met dat wat er is strijdt vaak met een droombeeld van hoe het hoort te zijn.

Wat doe ik daar nou mee?
Herken, erken en benut de verschillen van je medewerkers. Vergeet de mal. mensen willen niet voldoen, ze willen er toe doen.

Laat iemand excelleren in waar hij goed in is en koppel dat aan wat de bedoeling is van je organisatie. Zet je medewerker op de juiste positie. Dat is jouw werk.

 

 

Deel dit bericht:



Geplaatst op juni 19th, door Nancy Kerstens in Artikelen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *