Roze strikjes


Nancy_6_lowresWaarom een boodschap inpakken niet helpt

 Ik wil niet met jou spelen.

Mijn dochter kijkt van het meisje uit haar klas naar haar moeder.

Ik vind jou niet leuk.

En weg is ze. ‘Tja, ze wil blijkbaar niet spelen. Sorry’, zeg ik, met het schaamrood op mijn wangen.

Mijn dochter doet niet aan roze strikjes.

Maar wat bedoel je in daarmee?
Roze strikjes gebruiken we om een boodschap te verzachten. We kleden hem leuk aan, in de hoop dat hij minder hard aankomt.

Natuurlijk vind ik een Tupperware party harstikke leuk, maar ik heb toevallig die avond een verjaardag
Nee hoor, de jurk zit niet te strak. De lengte is niet goed.
Het gesprek ging prima maar je past niet in het team.

Waarom gebruiken mensen roze strikjes?
Er zijn verschillende redenen:

  • Om de ander geen pijn te doen
  • Om je eigen positie te beschermen
  • Om de harmonie niet te verstoren

Want stel je voor dat de ander mij niet meer aardig vindt. Of dat mijn medewerker door mijn boodschap gedemotiveerd raakt. Of erger nog: zich ziek meldt.

Het vervelende is dat je met roze strikjes juist bereikt wat je probeert te vermijden
Loes heeft de hele middag vergaderd met het Finance-team. Na het avondeten klapt ze haar computer open. Ze leest een mail van haar leidinggevende: haar team moet tijd gaan schrijven. Al weken geleden is daar een flinke discussie over geweest. Niemand was er blij mee. Waarom heeft hij hen dat ’s middag niet persoonlijk verteld? Geïrriteerd klapt ze haar laptop dicht.

Nog een voorbeeld
Mijn tante vraagt of ik mee ga met een vrouwen-familiedag. Ik ben zelfs van het soort dat vroeger voetbalde, soldaatje speelde en in bomen klom. Inmiddels kan ik op hakken lopen en lak ik af en toe mijn nagels maar helemaal goed is het nooit gekomen. Ik bedank dus vriendelijk voor deze vrouwendag met als toelichting dat ik mijn spaarzame vrije dagen liever anders besteed. Dat vindt ze niet leuk, maar soit.

 Mijn nichtje verzint een creatieve smoes. Met als resultaat dat ze voortaan elk jaar een nieuwe moet bedenken en hoopt dat niemand haar door heeft.

Maar wat heb ik er aan als iedereen boos op me wordt?
Mensen weten wat ze aan je hebben. Je bent duidelijk, je bent betrouwbaar, je respecteert de ander. Een moeilijke boodschap geven is als oorbellen laten schieten. Je moet even door de pijn heen om er de rest van je leven profijt van te hebben.

En weet je – ook na het ontvangen van een vervelende boodschap ademen we gewoon door.

Een voorbeeld
Ik maak selectie assessments  en ik moet soms een negatief advies geven. Als ik dat tijdens het gesprek al weet, bewaar ik mijn conclusie niet tot het rapport. Ik zeg het ze face-to-face. Natuurlijk vind ik dat niet leuk.  Sneu. Maar als ik zie hoe de boodschap binnenkomt, kan ik de kandidaat helpen om met zijn teleurstelling om te gaan.

Ja ja, net alsof jij nooit iets aardig inkleedt
Tuurlijk wel. Ik bevestig dat sinterklaas bestaat, ik zwijg als de kassière het drukker met een collega heeft dan met mij als klant en ik weeg me niet, zodat ik er niet omheen hoef te draaien als iemand mijn gewicht vraagt.

Maar als ik kan helpen met een oprechte, eerlijke boodschap zonder dat ik de ander beschadig, dan kies ik daarvoor.

En nu?
Er is een verschil tussen bot zijn en de confrontatie opzoeken. Je kan liefdevol een duidelijke, eerlijke boodschap brengen:

Die jurk staat je voor geen meter. Pas deze eens, daarin komt je figuur mooi uit.
Weet je, ik vind die Tupperwareparty’s oersaai en de spullen stikduur. Zullen we volgende week anders een bak koffie drinken?
Je profiel deugt, maar je bent verbaal niet sterk genoeg voor deze functie. Ga daarmee aan de slag en solliciteer over een half jaar nog eens. We hebben regelmatig vacatures.

 Oefen maar eens :-)

Deel dit bericht:



Geplaatst op mei 26th, door Nancy Kerstens in Artikelen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *